Ken je klant, ken je lezer!

Ken je klant, ken je lezer!

Nu je website en je social media kanalen goed zijn ingericht, is het nu tijd voor de volgend stap. Laat zien dat jij die kenner bent op jouw vakgebied. Zeker wanneer je iets nieuws te melden hebt moet je het zichtbaar maken bij je doelgroep. Maar weet jij al wie je doelgroep is? Weet je wie de lezers, jouw volgers zijn?

Beschrijf een fictieve klant, of te wel een persona

Voordat je gaat schrijven, moet je wel weten voor wie je het schrijft. Jouw klant / lezer moet de informatie wel interessant vinden. Want uiteindelijk wil je dat die klant/lezer jou gaat volgen en meer wil weten. Om een beeld te krijgen wie jouw ideale klant/lezer is, maak je een persona. Ik zal je een voorbeeld geven:

PersonaRina is 58 jaar oud en is getrouwd met 62-jarige Henk. De kinderen zijn de deur uit en ze hebben heerlijk tijd voor elkaar. Vaak kiezen ze een leuke fietstocht via Eropuit van de website van de ANWB en gaan ze een weekend weg met de fiets. Aan het eind van de dag, genieten ze van een avondje in een restaurant. Rina is een kleine eter, maar Henk lust er wel pap van. Allebei genieten ze graag en ze willen dan ook van alles wat kunnen proeven. Het is alleen zo jammer dat de porties vaak veel te groot zijn voor Rina. Daardoor kan ze toch niet écht helemaal genieten. Omdat er vaak wat overblijft en ze het vervelend vind dat er eten wordt weggegooid of omdat ze zich moet aanpassen. Het zou ideaal zijn als ze een restaurant zou kunnen vinden dat kleine gerechten serveert.

Als je dit zo leest, krijg je wel een beeld van die ideale klant en ook welk medium dat ze vaak  bezoeken. Namelijk “Erop uit” van de website van de ANWB. Dus een artikel over KleinePorties restaurants die in tijden van een corona een afhaalmogelijkheid bieden is ideaal. Zo kunnen ze na hun fietstocht heerlijk genieten van een kleine porties afhaalmenu in hun B&B. Maar dan de volgende vraag: hoe vindt je nu de juiste persoon bij de redactie?

Social media als handige bron

Social media is super handig. Want het is een uitstekende bron om journalisten te vinden. Ga naar de bibliotheek om tijdschriften te bekijken, koop een magazine of bekijk artikelen op websites. De naam van de schrijver staat er vaak bij. En als je de naam hebt, kun je deze daarna zoeken op LinkedIn of Twitter. Uiteraard kan ik, in het geval van KleinePorties, ook de redactie van de ANWB bellen en vragen bij wie ik moet zijn. Om te bellen is echt niet zo eng als het lijkt: Journalisten zijn ook gewoon maar mensen! Via social media kun je journalisten ook heel makkelijk  volgen en onderzoeken welke hashtags ze vaak gebruiken. Wanneer je dan een leuk artikel hebt geschreven, kan je dit delen op social media met de juiste hashtags die dan opvallen bij de journalist.

En hoe je opvalt valt bij journalisten? Dat vertel ik de volgende keer.

Wil jij werken aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf? Denk dan goed na over de juiste strategie, waar je doelgroep zit, wat je boodschap in tekst en beeld is en hoe je jouw (potentiële) klanten kunt verleiden om jou te volgen. En wees niet te streng voor jezelf. Kom je er niet uit? Vraag gerust om hulp. Iedereen verstaat zijn eigen vak het beste.

Over Sandra de Blaeij

Sandra de BlaeijMijn naam is Sandra de Blaeij en ik ben 43 jaar. Al 10 jaar ben ik de trotse moeder van Matthijs en ben ik gek op mijn 2 Maine Coons Bruce en Birdy. Sinds 1 week wonen wij samen met mijn partner Léon en zijn dochter in het mooie Kloetinge. Ik ben communicatieadviseur en samen met Léon hebben wij het inspiratie- en restaurantplatform KleinePorties.nl ontwikkeld. Sinds 2018 ben ik een kleine eter en zet ik me in om voedselverspilling in de horeca te verkleinen en het uiteten gaan weer leuk te maken voor meer dan 5 miljoen kleine eters in Nederland door horeca bewust te maken van de “winst” die te behalen is met kleine gerechten. Het platform is in 2 jaar uitgegroeid tot een online community met meer dan 8.500 volgers en met meer dan 1.100 restaurants op de website, die wel kleine gerechten serveren. Ik zit al meer dan 10 jaar in het communicatievak en heb bij hele mooie bedrijven mogen werken aan hun zichtbaarheid. Door mijn kennis, ervaring en inzet om KleinePorties.nl zichtbaar te maken, heb ik 2x achter elkaar de Vrouw in de Media Award voor Zeeland gewonnen. En daar ben ik trots op!

Deel dit bericht met je vrienden