Wij helpen restaurants, die kleine gerechten serveren, hun zichtbaarheid te vergroten en te zorgen dat ze gevonden worden door meer dan 5 miljoen mensen in Nederland en meer dan 3,5 miljoen mensen in België. Deze groeiende doelgroep is namelijk bewust op zoek naar restaurants die rekening houden met een kleine eter.
Wij vinden het belangrijk dat alle kleine eters restaurants kunnen vinden waar zij heerlijk kunnen genieten. Daarom investeren wij in onze zichtbaarheid en zetten wij landelijke en regionale marketing activiteiten in. Je kan dan denken aan advertenties, beursdeelname, inspiratiesessies, actieve promotie naar organisaties, de media, etc. Één van de resultaten is dat KleinePorties initiatiefnemer Sandra de Blaeij de Vrouw in de Media Award gewonnen heeft en dat de media regelmatig schrijft over ons platform. Hier kan ook jouw restaurant van profiteren.
Onze diensten
Wij helpen ondernemers in de horeca met het behalen van meer winst met kleine gerechten. Door de restaurants op de kaart te zetten en ze zichtbaar te maken onder een groeiende doelgroep.


Registreer gratis jouw restaurant
Wordt zichtbaar voor meer dan 5 miljoen nieuwe gasten
Bereik en trek meer gasten aan met het doorplaatsen van berichten op de social media kanalen van KleinePorties; Gasten boeken direct bij jouw restaurant;


Ondersteuning voor restaurants
Samen jouw bedrijfprofiel opzetten
Ons KleinePorties team staat klaar om je te helpen met je profielpagina. Van het invullen van de details tot het uploaden of koppelen van de menukaart.


Extra promotie voor restaurants
Sluit aan als partner
Als partner van KleinePorties maken wij jouw restaurant extra zichtbaar door jouw social media berichten te delen in onze kanalen. Daarnaast wordt je restaurant opgenomen in onze nieuwsbrief.


Online Marketing Advies
Praktische tips en een concreet advies op 1 A4
Ontdek waar jouw online groeikansen liggen. Krijg advies op maat en concrete aanbevelingen over je website en social media kanalen op 1 A4.


Gratis Menu(kaart) OptimalisatieScan
Samen optimaliseren
Onze ervaring is dat in veel restaurants eenvoudige optimalisaties mogelijk zijn. Meer verkopen (meer omzet) tegen lagere kosten en dus meer marge! Wil je weten hoe je dit kan aanpakken?


Workshops en inspiratiesessies
Behaal winst met kleine porties
Wil je meer leren over de voordelen van kleine porties? Laat je inspireren door de inspiratiesessie of de workshops die speciaal ontwikkeld zijn in samenwerking met horeca experts.
Onze horeca kennispartners
Traça adviseert en ondersteund horecabedrijven in Nederland met het ontwikkelen van nieuwe recepten, volledige menu’s of zelfs het samenstellen van een (nieuwe) volledige menukaart. Het serveren van kleine porties vraagt een andere benadering in de samenstelling van het gerecht, het gebruik van ingredienten en om het geheel rendabel te houden moeten de kleine porties natuurlijk ook op de rest van uw menukaart worden afgestemd. Wij helpen met het inzichtelijk maken van cijfers tot en met kostprijsbewaking, margeverbetering, stroomlijnen van inkoop en het leveren van maatwerk overzichten ten aanzien van voorraad, inkoop en derving.
HORECA OPTIMA adviseert horecabedrijven in België die méér efficiëntie en rentabiliteit wensen. Door het horecabedrijf te analyseren, kijken zij waar kansen liggen en helpen zij de processen en de organisatie te verbeteren. Je kan dan denken aan het optimaliseren van het personeelsbeleid, inkoopbeleid, verkoopstrategie, administratie etc. Daarnaast organiseert Horeca Optima diverse training en coachingsactiviteiten voor alle horecamedewerkers.
Wat onze ambassadeurs zeggen over ons platform

Wanneer we een bericht plaatsten over kleine porties, het platform taggden, waardoor KleinePorties het makkelijk kon delen, zagen we dat het een groot bereik had. We zagen hierdoor regelmatig nieuwe gasten bij ons binnenkomen. Wij hebben al jaren kleine porties op de kaart staan en het wordt erg gewaardeerd door een enorme grote groep gasten. Groetjes en succes Herja van bistro de Huiskamer in Waalwijk

Ik hoop dat het platform zal uitgroeien tot een landelijk bekende en erkende trendsetter m.b.t. het tonen van de namen van alle restaurants die – soms gedeeltelijk, soms voor 100% – kleine gerechtjes verkopen. KleinePorties komt als eerste in Nederland met dit initiatief! Ik hoop dat jij, wij en nog vele duizenden andere mensen daar veel voordeel van zullen hebben. Bistro de Huiskamer in Moordrecht

Sinds wij ons hebben aangesloten bij KleinePorties zien wij een toename van gasten die juist voor onze kleinere gerechten komen. Alle gasten gaan supertevreden weer de deur uit en daar doen we het voor. Dat is echt gastvrij!”

Goede actie. Ook wij hebben al een langere tijd kleinere porties op de kaart staan voor senioren of mensen met een kleinere eetlust. En natuurlijk is de prijs dan ook gereduceerd. Wie wil mag komen proeven bij Hotel-Restaurant Keizersberg te Elsendorp. Owja, ook prima begaanbaar voor mindervalide inclusief een aangepast toilet.
Inspiratieartikelen voor restauranteigenaren en chefs
Wij zetten jouw restaurant op de kaart

Bij het schrijven van deze column laat de horeca flink van zich horen. Het demissionaire kabinet is vooralsnog doof voor de noodklok die wordt geluid, maar vroeg of laat gaan we weer van start. De vraag is hoe je die start gaat maken.
Meer genieten met minder op je bord

Etentjes, uitgebreide kerstmenu’s, eindejaarsborrels: in deze tijd van het jaar draait alles om lekker eten. Maar wat als al dat eten je veel te veel is? Of als je liever wat minder eet om straks in januari nog in je kleren te passen? Sandra de Blaeij (43) startte een online platform dat daarbij een beetje helpt.
Ken je gast, ken je lezer!

Nu je website en je social media kanalen goed zijn ingericht, is het nu tijd voor de volgend stap. Laat zien dat jij die kenner bent op jouw vakgebied. Zeker wanneer je iets nieuws te melden hebt moet je het zichtbaar maken bij je doelgroep. Maar weet jij al wie je doelgroep en daarmee jouw gast is? Weet je wie de lezers, jouw volgers zijn? Beschrijf een fictieve klant, of te wel een persona Voordat je gaat schrijven, moet je wel weten voor wie je het schrijft. Jouw klant / lezer moet de informatie wel interessant vinden. Want uiteindelijk wil je dat die klant/lezer jou gaat volgen en meer wil weten. Om een beeld te krijgen wie jouw ideale klant/lezer is, maak je een persona. Ik zal je een voorbeeld geven: Rina is 58 jaar oud en is getrouwd met 62-jarige Henk. De kinderen zijn de deur uit en ze hebben heerlijk tijd voor elkaar. Vaak kiezen ze een leuke fietstocht via Eropuit van de website van de ANWB en gaan ze een weekend weg met de fiets. Aan het eind van de dag, genieten ze van een avondje in een restaurant. Rina is een kleine eter, maar Henk lust […]
Hoe begin je met zichtbaar zijn?

Ik schiet ineens overeind. Het is donderdag 17 september 22:48 uur en besef me ineens…het is de derde donderdag! Oh nee…. ik ben te laat! Vandaag moest mijn 1e zichtbaarheidstips gepubliceerd worden in de Facebookgroep van de SuffeTutten Ondernemersclub. Door alle drukte ben ik gewoon mijn dagen kwijt. Ik zit midden in een functieverandering, een voorbereiding van een verhuizing/ samenwonen, organiseren van een algemene ledenvergadering van CommunicatieNet Zeeland. Meteen pak ik mijn tablet en begin ik te schrijven. Net om 00:00 uur publiceer ik alsnog mijn 1e blog in de reeks van zichtbaarheidstips. Vandaag de dag is online zichtbaar en vindbaar zijn van groot belang voor elke ondernemer. Want als je online niet gevonden kan worden, wordt je online niet gezien. En daarmee word je dus ook niet gezien als expert en zullen klanten niet of minder snel benaderen. Hoe begin je met zichtbaar zijn? Het antwoord is heel eenvoudig. Begin eerst online. Internet is vandaag de dag niet meer weg te denken. Mensen zoeken online, veelal via hun mobiel of tablet. Het is belangrijk dat jij als bedrijf online te vinden bent. En dan bedoel ik niet alleen met een website. Je moet daar online zijn, waar jouw (potentiële) […]
Menutips: 8 voordelen van kleine gerechten

Tapas, dimsum, shared dining, halve gerechten, bites – hoe je het ook noemt, kleine gerechten zijn razend populair. Aan deze populariteit lijkt voorlopig ook geen einde te komen: In de culinaire prognose van 2019 van de Amerikaanse National Restaurant Association – ’s werelds grootste samenwerkingsverband voor de restaurantsector – stonden menukaarten met kleine gerechten zelfs in de top vijf van trending restaurantconcepten en vandaag de dag worden consumenten steeds bewuster van hun leefstijl, voedselverspilling, duurzaam omgaan met eten. Door de coronacrisis zien we nu ook dat er consumenten zijn die minder te besteden hebben en dat ze bewustere keuzes maken als het gaat om thuis eten, eten afhalen of straks wanneer de restaurants weer open gaan, uit eten gaan. We geven je acht redenen waarom het serveren van kleine gerechten zo’n slechte trend nog niet is. Gasten kunnen eens iets nieuws proberen Als je kleine porties serveert, kunnen gasten meerdere gerechten bestellen. “Gasten krijgen de kans om verschillende dingen te proberen en hoeven zich niet beperkt te voelen tot het kiezen van één gerecht”, zegt Cassidy Hallman, chef-kok bij R17. “Met kleine gerechten kun je een soort van proeverij samenstellen”, voegt Ashok Bajaj toe, eigenaar/directeur van de Knightsbridge Restaurant Group. “Je kunt […]
KleinePorties lanceert nieuwe restaurant app

Op donderdag 6 februari heeft KleinePorties de restaurant de app voor consumenten geïntroduceerd tijdens De Nationale Gezondheidsbeurs in Utrecht. Na het winnen van de Vrouw in de Media Award van Zeeland 2019 voor de tweede jaar op rij, lanceert Sandra de Blaeij uit Kapelle de KleinePorties Restaurant App. Met deze Progressive Web App (PWA) kunnen consumenten nog makkelijker restaurants vinden die (ook) kleine gerechten serveren. Een Progressive Web App (PWA) zit tussen een app en een website in. Na installeren of te wel het toevoegen van de snelkoppeling op een smartphone komt de Web App tussen de andere reguliere apps te staan. De Web App kan als ‘normale’ app worden gebruikt. De Web App maakt gebruik van locatiegegevens van de gebruiker, zodat iedereen dichtbij zijn of haar locatie een geschikt restaurant kan vinden. De voordelen van de KleinePorties restaurant Web App is makkelijk toe te voegen aan je startscherm van je telefoon; synchroniseert real-time met de restaurant database op de website; neemt geen schijfruimte in op je telefoon; heeft geen software updates nodig; is daardoor gratis te installeren; en is platform (Android en iOS) onafhankelijk! Op onze website vindt je meer informatie hoe je de KleinePorties Web App kan toevoegen […]
KleinePorties oprichter genomineerd voor vrouw-in-de-media award 2019

Het platform van Sandra de Blaeij maakt uit eten gaan weer leuk Speciaal voor miljoenen kleine eters, is initiatiefnemer Sandra de Blaeij gestart met het platform KleinePorties medio 2018. Vanaf het begin zijn de reacties overweldigend. Ook in de media is veel aandacht aan het platform besteed. In mei 2019 kwam zelfs www.kleineporties.be erbij. Inmiddels heeft Sandra in veel media mogen vertellen over haar passie en doelen met het platform. Mediaplatform Vrouw in de Media VIDM en sprekersbureau Zij Spreekt hebben bekend gemaakt dat Sandra genomineerd is voor de Vrouw in de Media-award 2019 in de provincie Zeeland! Je kunt op Sandra stemmen tot en met 31 januari op de website www.vrouwindemedia.nl, onder de regio Zeeland. Snel groeiend platform KleinePorties Naast alle media-aandacht heeft het platform inmiddels een sterk groeiende grote groep facebookfans weten te binden en melden zich steeds meer restaurants aan om zich op het platform www.kleineporties.be en www.kleineporties.nl te presenteren. In een jaar tijd staan er zelfs meer dan 1000 restaurants in Nederland en België op de website. Gelukkig spelen steeds meer restaurants in op de vraag van ‘kleine eters’. Sandra: “Onze drive is eigenlijk heel simpel: als ‘kleine eter’ wil je graag restaurants kunnen vinden met […]
Dankzij haar ga ik met plezier uit eten

Jaap Lagaay (66) uit ’s-Heer Hendrikskinderen samen met zijn ‘ster’ Sandra de Blaeij (42) uit Kapelle. ‘Door een medische reden kan ik alleen maar halve porties eten. Wanneer ik uit eten ga, vraag ik altijd om halve porties maar meestal krijg ik ‘nee’ te horen. Ik werd er zo moedeloos van en het nam mijn plezier van uit eten gaan weg. Ik voelde me dan ook niet altijd welkom als gast. Het enige wat ik wilde, is mijn bord leeg kunnen eten. Ik hoef het eten niet mee naar huis in een doggybag, maar ik wil ook niet dat het eten wordt weggegooid. In de krant las ik over Sandra’s initiatief van www.kleineporties.nl. Ik ben radiopresentator bij Streekomroep de Bevelanden in Goes en heb haar toen uitgenodigd om in mijn radioprogramma te komen voor een interview, omdat ik er zelf meer over wilde weten. Hierdoor heb ik haar en haar initiatief beter leren kennen. Door gebruik te maken van kleineporties.nl kan ik nu zonder gedoe uit eten. Zelfs als ik een dagje uit ga, kan ik een restaurant op de website kiezen, wetend dat ik daar de porties wel op kan en me welkom voel. Sandra heeft in een zeer […]
De Vuurtoren omarmt Kleine Porties platform

Brasserie de Vuurtoren in Nijkerk heeft onlangs haar foodconcept helemaal aangepast, omdat ze voedselverspilling tegen willen gaan. Het restaurant serveert uitsluitend nog kleinere gerechten. “Sinds wij ons hebben aangesloten bij KleinePorties zien wij een toename van gasten die juist voor onze kleinere gerechten komen. Alle gasten gaan supertevreden weer de deur uit en daar doen we het voor. Dat is echt gastvrij!”, meent eigenaar Eric de Vries. Hij omarmt daarmee het initiatief van Sandra de Blaeij, mede-oprichter van de website KleinePorties.nl. Het restaurantplatform dat nog maar ruim een jaar geleden is gestart en in korte tijd uitgegroeid tot een volwaardig platform dat restaurants en kleine eters samenbrengt. KleinePorties heeft inmiddels een landelijke dekking in Nederland en België. Op maandag 23 september 2019 is het duizendste restaurant gepubliceerd op de site. Momenteel zijn er zo 5 miljoen ‘kleine eters’ in Nederland. Op 1 augustus 2018 start KleinePorties met het beter vindbaar maken van restaurants die kleinere gerechten serveren. De Blaeij “Dit om tegemoet te komen aan de wensen van meer dan 5 miljoen kleine eters in Nederland: 1,2 miljoen kinderen van 7 tot 14 jaar, jongeren, volwassenen, ouderen van 65 jaar en ouderen, 12 duizend mensen die per jaar een maagverkleining […]